Po škole s Evou Janečkovou: Odměňování ve školách
Hodnocení a odměňování práce zaměstnanců je klíčovým pro získání a udržení kvalitních zaměstnanců. Správně nastavené odměňování může zajistit spokojenost zaměstnanců, kteří jej můžou chápat jako ocenění své práce. Naopak nesprávně nastavené odměňování, např. s velkými rozdíly, může být i zdrojem nejistot či dokonce napětí a konfliktů mezi zúčastněnými stranami.
Školy patří do sféry platové, která je velmi silně svázána právními předpisy. Nárokové složky musí být poskytovány vždy, když na ně vznikne nárok, a ve správné výši, právními předpisy jsou upraveny i některé nenárokové složky. Smluvní volnost typická pro mzdovou sféru je velmi silně potlačena.
Byť MŠMT vydalo metodiky jak k odměňování zaměstnanců škol a školských zařízení, tak k odměňování ředitelů, přetrvávají mnohé nejasnosti nejen v základních otázkách, ale i ve specifických situacích, které se objevují v průběhu praxe.
Novinky také přinesla nedávná novela zákoníku práce a souvisejících předpisů. Otázkou, která je předmětem častých diskuzí, je financování nepedagogických zaměstnanců. Jaký je stav předpokládaných změn?