Po škole s Evou Janečkovou: Zdravotní úkony a nová metodika MŠMT
Ve školách je jednou z důležitých otázek, kterými se musí pedagogové zabývat, zdravotní stav dětí/žáků. Zdravotní stav může a má vliv na vzdělávání, je určující pro přístup pedagogů k dítěti/žákovi, může vyžadovat od školy přizpůsobení prostředí apod. První otázka se objevuje hned při vstupu dítěte do vzdělávacího systému: může mateřská škola plošně vyžadovat potvrzení od lékaře o zdravotním stavu žadatele o přijetí? Jak může škola reagovat v případě, že se objeví u dítěte závažné onemocnění v průběhu vzdělávání? Kde končí odpovědnost pedagogů?
S novelou zákona o zdravotních službách, která nabyla účinnosti v roce 2022, se také zahájila široké diskuze týkající se toho, jaké úkony a v jakých situacích mohou vykonávat pedagogové, kdy a za jakých okolností je možné podávat dětem léky apod.
Zásadní otázkou, na niž do teď neexistovala uspokojivá odpověď, bylo, co je zdravotní úkon a kde jsou jeho hranice při běžné činnosti škol.
MŠMT spolu s ministerstvem zdravotnictví proto vytvořilo novou metodiku, která shrnuje typy situací, které se ve školách objevují, možnosti zaměstnanců školy je řešit, příklady zdravotních úkonů a příklad plánu podpory pro diabetiky.