SMS-služby provozují pro klienty svých pověřenců z řad škol bezplatnou právní poradnu, v níž působí odborníci s rozsáhlou teoretickou i praktickou zkušeností.
Právní poradna pro školy se věnuje všem typům právních problémů, se kterými se vedení škol při své činnosti setkává.
Oslovit ji můžete na adrese skolavpravu@sms-sluzby.cz.
Odpovědi na položené dotazy zpracováváme obvykle ve lhůtě 5 pracovních dnů.
Právní poradna pro školy je zajišťována ve spolupráci s AK Tycová a partneři.
Je povinností ředitele přijmout žáka žádajícího o přestup, pokud škola, do které chce žák přestoupit, není jeho spádovou školou, a zároveň má volnou kapacitu?
Problematiku přestupu žáka z jedné základní školy do jiné upravuje § 49 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon. Ten říká, že o přestup žádá žák zastoupený svým zákonným zástupcem ředitele školy, do které hodlá přestoupit. O přijetí žáka pak rozhoduje ředitel školy, do které se žák hlásí, naopak ředitel školy, ze které žák přestupuje, o přestupu nijak nerozhoduje.
Pravomoc rozhodnout o přestupu má tedy ředitel „nové“ školy, který musí při rozhodování o přijetí či nepřijetí aplikovat vždy stejná kritéria, stejné případy by měly být posuzovány stejně. Tento princip se uplatní na základě § 2 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, protože rozhodnutí ředitele je výkonem státní správy (§ 165 odst. 2 písm. e) školského zákona), který správní řád upravuje.
Žák plní povinnou školní docházku ve spádové škole, pokud jeho zákonný zástupce nezvolí jinou než spádovou školu. Vymezení pojmu „spádová škola“ má význam především v případě, kdy kapacita školy je nižší než počet hlásících se žáků (§ 36 odst. 7 školského zákona). Přednost k přijetí pak mají žáci s trvalým místem pobytu ve školském obvodu dané spádové školy.
Povinnost ředitele vyhovět žádosti o přestup je daná pouze v případě, kdy žák mění bydliště do jiného školského obvodu a spádová škola tohoto obvodu nemá naplněnou kapacitu. Pokud však žák žádá o přestup z jiných důvodů, nemá ředitel povinnost vyhovět jeho žádosti, a to ani v případě, že není naplněna kapacita ročníku, do kterého žák přestupuje. Ředitel tedy může odmítnout žádost žáka o přestupu, odmítavé stanovisko však musí být důkladně odůvodněno tak, aby bylo přezkoumatelné. Jak je již zmíněno výše, kritéria pro (ne)přijetí by měla být vždy pro všechny žáky stejná.