Zákon o obcích je páteřním předpisem komunálního práva, bez jehož důkladné znalosti se v praxi nedá obejít. Ve spolupráci s Dominikem Hrubým, který se této oblasti dlouhodobě věnuje (mimo jiné jeho jméno najdete pod odpovědmi Právní poradny SMS ČR), jsme se pro naše čtenáře rozhodli připravit cyklus článků, ve kterých vás s jednotlivými ustanoveními obecního zřízení postupně seznámíme.
§ 73
(1) Odměna uvolněného člena zastupitelstva obce se určí jako součin základny pro výpočet odměny a koeficientu stanoveného v příloze k tomuto zákonu podle zastávané funkce a velikostní kategorie obce.
(2) Maximální výše odměny neuvolněného člena zastupitelstva obce se určí jako součin základny pro výpočet odměny a koeficientu stanoveného v příloze k tomuto zákonu podle zastávané funkce a podle velikostní kategorie obce.
(3) Za základnu pro výpočet odměny v příslušném kalendářním roce se považuje průměrná hrubá měsíční nominální mzda na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství dosažená za první pololetí předchozího kalendářního roku podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu známých k 1. říjnu předchozího kalendářního roku.
(4) Výši základny pro výpočet odměny podle odstavce 3 vyhlašuje Ministerstvo vnitra sdělením ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv.
(5) Při určení výše odměny člena zastupitelstva obce se vychází z počtu obyvatel obce52), kteří byli hlášeni v obci k trvalému pobytu k 1. lednu kalendářního roku, ve kterém se konaly volby do zastupitelstva obce.
(6) Změní-li se v průběhu volebního období zastupitelstva obce počet obyvatel obce hlášených v obci k trvalému pobytu k 1. lednu kalendářního roku ve srovnání s rozhodným počtem obyvatel podle odstavce 5 o více než 20 % tak, že dojde ke změně zařazení obce ve velikostní kategorii obcí podle přílohy k tomuto zákonu, náleží od 1. ledna tohoto kalendářního roku
a) uvolněnému členovi zastupitelstva obce odměna ve výši odpovídající velikostní kategorii obce,
b) neuvolněnému členovi zastupitelstva obce dosavadní odměna, pokud nepřesahuje maximální výši odměny pro příslušnou velikostní kategorii obce, jinak mu přísluší odměna v maximální výši.
(7) Odměna se zaokrouhluje na celé koruny nahoru.
_____________________________
52) § 3 odst. 3 písm. g) zákona č. 133/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
§ 158 odst. 8 písm. g) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Komentované ustanovení upravuje výpočet odměny za výkon funkce.
Odstavce 1 a 2 komentovaného ustanovení vychází z § 72 zákona o obcích, který upravuje odlišná pravidla pro poskytování odměny za výkon funkce v závislosti na formě výkonu funkce. Uvolněným členům zastupitelstva náleží odměna ve výši vypočtené podle komentovaného ustanovení, zatímco pro neuvolněné zastupitele se podle komentovaného ustanovení vypočte maximální výše odměny, v jejímž rámci rozhodne o konkrétní výši poskytovaných odměn svým usnesením zastupitelstvo.
Základna pro výpočet odměn
Základnou pro výpočet odměn je podle odstavce 3 komentovaného ustanovení průměrná hrubá měsíční nominální mzda v národním hospodářství za první pololetí předchozího kalendářního roku podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) dostupných k 1. říjnu. ČSÚ obvykle publikuje data o průměrných mzdách za 2. čtvrtletí včetně souhrnného údaje za první pololetí na začátku září a následně je může upravovat – relevantní jsou z pohledu komentovaného ustanovení data dostupná k 1. říjnu.
Z důvodu právní jistoty obcí a zastupitelů dává odstavec 4 komentovaného ustanovení Ministerstvu vnitra, které je ústředním orgánem státní správy plnícím koordinační úlohu v oblasti organizace a výkonu veřejné správy, povinnost publikovat výši základny sdělením ve Sbírce zákonů. Prozatím jediným takovým sdělením bylo sdělení MV č. 419/2023 Sb., kterým byla pro rok 2024 vyhlášena základna ve výši 42249 Kč.
Pro rok 2025 by podle aktuálních dat ČSÚ (pokud do 1. října 2024 nedojde k jejich úpravě) základna činila 44943 Kč, tedy o 6,38 % více.
Výpočet odměn
Vzorec pro výpočet odměn uvolněných zastupitelů a maximálních odměn neuvolněných zastupitelů stanoví odstavce 1 a 2 komentovaného ustanovení shodně – v obou případech jde o součin základny a koeficientu stanoveného v příloze zákona podle zastávané funkce a počtu obyvatel obce.
Podle počtu obyvatel příloha rozlišuje 11 kategorií – do 300, 301-600, 601-1000, 1001-3000, 3001-5000, 5001-10000, 10001-20000, 20001-50000, 50001-100000 a územně nečleněná statutární města, 100001-200000 a územně členěná statutární města, nad 200000. Statutární města s více obyvateli, než odpovídá kategorii s příslušnou skupinou statutárních měst, se zařazují vždy do vyšší kategorie odpovídající počtu obyvatel – např. územně členěné statutární město s více než 200000 obyvateli bude zařazeno do poslední kategorie „nad 200000“, nikoliv do kategorie „100001-200000 a územně členěná statutární města“.
Podle odstavce 7 komentovaného ustanovení se odměna určená součinem základny a příslušného koeficientu zaokrouhluje vždy na celé koruny nahoru – tj. např. 12123,13 Kč na 12124 Kč.
Na základě tohoto výpočtu tak činí v roce 2024 odměna uvolněného starosty obce s 787 obyvateli 66458 Kč (42249*1,573), odměna uvolněného člena rady obce s 25809 obyvateli 79513 Kč (42249*1,882) a maximální odměna neuvolněného starosty obce s 131 obyvateli 30673 Kč (42249*0,726).
Výše odměny uvolněného zastupitele je pevně určená postupem podle § 73 odst. 1 zákona o obcích v závislosti na vykonávané funkci, počtu obyvatel obce a průměrné mzdě v národním hospodářství, přičemž v případě souběhu více funkcí mu podle § 74 odst. 2 zákona o obcích náleží odměna pouze za tu funkci, za níž náleží nejvyšší odměna – např. uvolněný zastupitel, který vykonává funkce místostarosty, předsedy výboru a člena komise, obdrží odměnu ve výši náležící místostarostovi.
Neuvolněnému zastupiteli, který vykonává více funkcí, lze poskytnout odměnu až do výše součtu odměn za tři různé funkce, mezi něž patří funkce člena rady obce, předsedy nebo člena výboru zastupitelstva obce, předsedy nebo člena komise rady obce anebo předsedy nebo člena zvláštního orgánu obce. Do součtu naopak nelze zahrnout maximální odměny neuvolněného starosty a místostarosty (které jsou konečné) a maximální odměnu řadového neuvolněného zastupitele (která se uplatní jen pro zastupitele, kteří nevykonávají žádnou jinou funkci). Neuvolněnému předsedovi kontrolního výboru v obci se 106 obyvateli, který je zároveň členem sportovní komise, tedy může zastupitelstvo v roce 2024 schválit odměnu v maximální výši 5663 Kč (3085 + 2578).
Počet obyvatel obce a jeho změny
Odstavec 5 komentovaného ustanovení určuje, že počtem obyvatel obce se pro účely určení výše odměn (zařazení obce do příslušné kategorie v příloze zákona) rozumí počet obyvatel hlášených v obci k trvalému pobytu k 1. lednu kalendářního roku, ve kterém se konaly volby do zastupitelstva obce.
Rokem konání voleb se rozumí rok konání řádných voleb na počátku čtyřletého volebního období. Pro zařazení obce do kategorie pro stanovení odměn jejích zastupitelů není relevantní případné konání nových, dodatečných či opakovaných voleb.
Komentované ustanovení váže status obyvatele na kritérium trvalého pobytu. Z toho vyplývá, že zdrojem údajů o počtu obyvatel obce k příslušnému dni je evidence obyvatel a informační systém cizinců – tomu odpovídá i poznámka pod čarou č. 52 odkazující na zákon o evidenci obyvatel a zákon o pobytu cizinců. Pro zařazení obce do kategorie pro stanovení odměn jejích zastupitelů není relevantní bilance obyvatel vytvářená ČSÚ, která nevychází přímo ze zmíněných evidencí.
V zájmu stability odměňování zastupitelů v rámci volebního období odstavec 6 komentovaného ustanovení stanoví ke změně velikostní kategorie obce podmínku změny počtu obyvatel k 1. lednu kalendářního roku vůči 1. lednu volebního roku o více než 20 %, ať už se jedná o snížení nebo zvýšení počtu obyvatel.
Pokud tedy obec v průběhu volebního období navýší počet obyvatel například z 591 na 613, do vyšší velikostní kategorie se přesune až v dalším volebním období, pokud do 1. ledna dalšího volebního roku setrvá na počtu minimálně 601 obyvatel. Pokud však obec navýší počet obyvatel z 255 ve volebním roce na 320, přesouvá se do vyšší velikostní kategorie již od kalendářního roku, k jehož 1. lednu toto navýšení nastalo.
V případě, že změna počtu obyvatel o 20 % nastane, uvolněným zastupitelům náleží od 1. ledna příslušného roku odměna ve výši odpovídající nové (vyšší/nižší) velikostní kategorii obce. Neuvolněným zastupitelům i nadále náleží odměna ve výši stanovené usnesením zastupitelstva, pokud nepřesahuje maximální výši odměny odpovídající nové velikostní kategorii obce (k takové situaci může dojít pouze v případě přesunu obce do nižší velikostní kategorie). Pokud odměna stanovená některému z neuvolněných zastupitelů novou maximální výši přesahuje, náleží mu od 1. ledna příslušného roku odměna v této nové maximální výši.