SMS-služby provozují pro klienty svých pověřenců z řad škol bezplatnou právní poradnu, v níž působí odborníci s rozsáhlou teoretickou i praktickou zkušeností.
Právní poradna pro školy se věnuje všem typům právních problémů, se kterými se vedení škol při své činnosti setkává.
Oslovit ji můžete na adrese skolavpravu@sms-sluzby.cz.
Odpovědi na položené dotazy zpracováváme obvykle ve lhůtě 5 pracovních dnů.
Právní poradna pro školy je zajišťována ve spolupráci s AK Tycová a partneři.
Naše obec, člen SMS ČR, má 1 příspěvkovou organizaci – Základní a Mateřskou školu. Vedení účetnictví je naprosto oddělené od Městysu. Škola dostává na svůj provoz prostředky z rozpočtu Městyse. Mzdové prostředky jsou hrazeny z jiných zdrojů.
Rádi bychom ale ve finančním výboru provedli obecnou kontrolu toho, jak jsou zasmluvňovány energie v městysu (ty, které jsou hrazeny z obecních peněz). Přeneseně se to tedy týká i této příspěvkové organizace. S ohledem na to, že se jedná o příspěvkovou organizaci s vlastním rozpočtem a vlastními kontrolními mechanismy, máme omezené možnosti.
Z příslušných ustanovení vyplývá, že kontrola finančním výborem by měla být možná pouze v případě, že se jedná o obecnou kontrolu a podklady z příspěvkové organizace jsou pouze její částí. Nelze se zaměřit na příspěvkovou organizaci jako celek.
Vzhledem k tomu, že jakékoliv dotazy ze strany Městysu jsou v poslední době ve škole vnímány jako útok, rád bych požádal o vaši právní pomoc. Jak o tyto podklady správně požádat, abychom nebyli odmítnuti?
Chápeme správně že o ně požádat můžeme, pokud je kontrola zaměřena na obecné zasmluvňování dodavatelů z prostředků městysu, v tomto případě přeneseně z rozpočtu příspěvkové organizace?
Můžeme požádat o informace, zda byla případně pořádána výběrová řízení na cenu za dodávky, kdo byl srovnáván a s jakým výsledkem?
Podobnou situaci řešíme ve vztahu k nakládání s odpadem. Předpokládám, že tam to bude zrcadlově stejné.
Kontrola smluv příspěvkové organizace ze strany zřizovatele je možná prostřednictvím finanční kontroly, kterou má zřizovatel právo provést u své příspěvkové organizace. Opírá se při tom o § 9 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole (subsidiárně se použije také kontrolní řád). Touto veřejnosprávní kontrolou se mimo jiné ověřuje, jestli příspěvková organizace obezřetně hospodaří s finančními prostředky, tedy i to, jestli uzavřené smlouvy na dodávky elektřiny jsou pro příspěvkovou organizaci výhodné.
Pověření ke kontrole zde ale nevydá finanční výbor obce, ale starosta obce, a to na základě rozhodnutí rady obce o provedení kontroly [§ 102 odst. 2 písm. b) zákona č. 128/2000 Sb., zákon o obcích ve spojení s § 1 odst. 2 a § 4 odst. 2 zákona č. 255/2012 Sb., zákon o kontrole (kontrolní řád)]. Samotnou kontrolu pak provádí také starosta obce, případně zaměstnanci obecního úřadu.
Dle stanoviska odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra č. 2/2014, které se opírá o § 119 odst. 2 zákona o obcích, však může starosta pověřit kontrolou také finanční výbor obce, a to tehdy, pokud ho touto činností pověřilo zastupitelstvo.
O výsledku kontroly následně vyhotoví kontrolní orgán do 30 dnů protokol o kontrole. Jestliže byly při kontrole zjištěny nedostatky, musí kontrolovaná osoba přijmout opatření k nápravě navržené kontrolujícím, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději ve lhůtě stanovené kontrolujícím.
Takto tedy může i finanční výbor provést kontrolu hospodaření příspěvkové organizace, opírá se zde však o pověření jiným subjektem. Sám od sebe takovouto ani jinou podobnou kontrolu provést nemůže, takto může provádět jen vnitřní kontrolu obce.