SMS-služby provozují pro klienty svých pověřenců z řad škol bezplatnou právní poradnu, v níž působí odborníci s rozsáhlou teoretickou i praktickou zkušeností.
Právní poradna pro školy se věnuje všem typům právních problémů, se kterými se vedení škol při své činnosti setkává.
Oslovit ji můžete na adrese skolavpravu@sms-sluzby.cz.
Odpovědi na položené dotazy zpracováváme obvykle ve lhůtě 5 pracovních dnů.
Právní poradna pro školy je zajišťována ve spolupráci s AK Tycová a partneři.
Mezi vedením školy a vedením obce byla dlouhodobě těžší spolupráce, která vyvrcholila tím, že tento rok byl na pozici ředitele vyhlášen konkurz. Pozici získala jiná osoba než stávající ředitel. Dlouhodobě existují na obci tlaky (v obecním zastupitelstvu apod.) získat informace ohledně finančních odměn jednotlivých učitelů apod. Pan ředitel toto nezveřejňoval a snažil se (pokud to bylo možné) maximálně chránit tyto informace před zpřístupněním osobám, které dané informace nepotřebovaly. Momentálně je však situace jiná. Jako končící ředitel odchází a musí předat agendu. Pan ředitel tak stojí před rozhodnutím, jak správně pokračovat v dané situaci, aby se jednak zachoval právně správně a také i morálně správně.
Co se týče vedení a následného předání agendy, o tom obecně pojednává zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
V ust. § 28 odst. 1 písm. k) je uvedeno, že školy a školská zařízení vedou personální a mzdovou dokumentaci. Obdobné vyplývá i z § 312 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb. (zákoník práce).
Samotné předání agendy nové ředitelce školy je upraveno pouze v § 2 odst. 2 vyhlášky č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí.
Zde není přímo upraven způsob či podmínky tohoto předání, pouze je zde stanovena povinnost tuto agendu předat nově jmenované ředitelce. Pokud však takové předání není možné, lze agendu předat svému zástupci nebo fyzické osobě určené zřizovatelem. Vždy však musíte o předání této agendy sepsat záznam.
Další a již trochu složitější otázkou je předávání informací o platech učitelů.
Dle ust. § 2 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících, je učitel zaměstnancem školy. Dále dle § 312 odst. 2 zákoníku práce, smí do spisu zaměstnance nahlížet pouze nadřízení zaměstnanci. Vzhledem k tomu, že učitel je zaměstnancem školy a nemá žádný pracovně-právní vztah k obci, nemohou zastupitelé obce nahlížet do těchto spisů, či požadovat jakékoliv informace z těchto spisů.
Tyto informace o platech jsou osobním údajem, a podléhají ochraně osobních údajů dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (GDPR). Stejné je psáno i v Buletinu advokacie dostupném na adrese http://www.bulletin-advokacie.cz/narizeni-o-ochrane-osobnich-udaju-gdpr-v-pracovnepravni-praxi: „Zpracování je zejména shromažďování, zaznamenání (ukládání informací na nosiče), uspořádání, uložení, použití, šíření údajů apod. Jde o jakoukoliv manipulaci s údaji, tedy také správa údajů, nakládání s údaji apod. Jak již bylo řečeno, za osobní údaj nelze považovat jen obecně známá identifikační data, jako např. jméno, příjmení, datum narození adresa apod. Patří mezi ně však i údaje, které jsou o určité osobě shromažďovány a zpracovávány. V této souvislosti je nutno považovat za osobní i údaj o mzdě (platu) nebo odměnách zaměstnance. K jeho identifikaci nemusí být uváděno ani jeho jméno, stačí třeba jen označení jeho pracovní pozice“.
Dále dle čl. 6 odst. 1 zákona písm. c) GDPR, je oprávněna tyto údaje zpracovávat pouze osoba, která tímto plní své zákonné povinnosti.
S touto otázkou úzce souvisí omezení práva na ochranu osobních údajů dle zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. V § 8b odst. 1 je uvedeno, že povinný subjekt poskytne základní osobní údaje o osobě, které poskytl veřejné prostředky.
Dále v ust. § 2 odst. 1 tohoto zákona je psáno, že „Povinnými subjekty, které mají podle tohoto zákona povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce.“
Mezi tyto subjekty, jež jsou povinné poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti patří dle komentáře C. H. Beck, 2016, s. 40 o svobodném přístupu k informacím i školská právnická osoba.
Nicméně otázkou zjišťování výše platu jinými subjekty, než nadřízeným pracovníkem se zabýval i Ústavní soud, který ve svém nálezu sp. zn. IV. ÚS 1378/16-4, ze dne 17. 10. 2017 uvedl:
„Povinná osoba může odmítnout poskytnout žadateli informace o platu a odměnách zaměstnance, vyžádané na základě § 8b SvInf, pokud nejsou splněny všechny tyto podmínky: a) účelem vyžádání informace je přispět k diskuzi o věcech veřejného zájmu, b) informace samotná se týká veřejného zájmu, c) žadatel o informaci plní úkoly či poslání dozoru veřejnosti či roli tzv. „společenského hlídacího psa“, d) informace existuje a je dostupná.“
Závěrem:
Vaší povinností je předat agendu nové ředitelce a sepsat o tom záznam.
Pokud na Vás bude vyvíjen tlak na předání informací o platech učitelů, toto musíte odmítnout s ohledem na zákoník práce a GDPR. Pokud i nadále bude kdokoliv tyto informace požadovat na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, můžete toto také odmítnout, pokud nebudou splněny všechny 4 podmínky ve výše uvedeném nálezu Ústavního soudu.