Zákon o obcích je páteřním předpisem komunálního práva, bez jehož důkladné znalosti se v praxi nedá obejít. Ve spolupráci s Dominikem Hrubým, který se této oblasti dlouhodobě věnuje (mimo jiné jeho jméno najdete pod odpovědmi Právní poradny SMS ČR), jsme se pro naše čtenáře rozhodli připravit cyklus článků, ve kterých vás s jednotlivými ustanoveními obecního zřízení postupně seznámíme.
§ 68
(1) Zastupitelstvo obce při stanovení počtu členů zastupitelstva obce přihlédne zejména k počtu obyvatel a velikosti územního obvodu. Počet členů stanoví tak, aby zastupitelstvo obce mělo v obci, městysu, městě, městském obvodu, městské části
do 500 obyvatel |
5 až 15 členů |
nad 500 do 3 000 obyvatel |
7 až 15 členů |
nad 3 000 do 10 000 obyvatel |
11 až 25 členů |
nad 10 000 do 50 000 obyvatel |
15 až 35 členů |
nad 50 000 do 150 000 obyvatel |
25 až 45 členů |
nad 150 000 obyvatel |
35 až 55 členů. |
(2) Počet členů zastupitelstva obce, který má být zvolen, se oznámí na úřední desce3b) obecního úřadu nejpozději do 2 dnů po jeho stanovení. Kromě toho může být počet členů zastupitelstva obce uveřejněn způsobem v místě obvyklým.
(3) Rozhodující pro stanovení počtu členů zastupitelstva obce je počet obyvatel obce k 1. lednu roku, v němž se konají volby.
(4) Neurčí-li zastupitelstvo jinak, volí se počet členů zastupitelstva podle počtu členů zastupitelstva obce v končícím volebním období.
(5) Dojde-li ke sloučení obcí nebo k oddělení části obce, stanoví počet členů zastupitelstva obce, který má být zvolen, Ministerstvo vnitra. Dojde-li ke zřízení městského obvodu nebo městské části v územně členěném statutárním městě, stanoví počet členů zastupitelstva městského obvodu nebo městské části, který má být zvolen, magistrát v přenesené působnosti. Při stanovení počtu členů zastupitelstva obce a členů zastupitelstva městského obvodu nebo městské části se postupuje podle odstavce 1 obdobně.
__________________________________
3b) § 26 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.
Komentované ustanovení upravuje podrobnější pravidla pro stanovení počtu členů zastupitelstva obce, městského obvodu a městské části.
Pravomoc zastupitelstva stanovit počet členů zastupitelstva zakládá § 67 zákona o obcích, který rovněž určuje, že počet členů se stanovuje vždy na celé volební období a nejpozději 85 dnů předem voleb do zastupitelstev obcí.
Z odstavce 1 komentovaného ustanovení vyplývá, že stejná právní úprava jako pro obce platí též pro městské obvody a městské části územně členěných statutárních měst. Toto ustanovení vymezuje celkem šest kategorií obcí podle počtu obyvatel a ke každé z nich rozmezí, v jehož rámci se zastupitelstvo musí pohybovat při stanovení počtu členů.
Bez dalšího upřesnění komentované ustanovení deklaruje, že zastupitelstvo přihlédne při stanovení počtu členů zejména k počtu obyvatel a velikosti územního obvodu (tj. území) obce. Vzhledem k obecné formulaci a faktu, že usnesení zastupitelstva stanovující počet členů zastupitelstva nemusí obsahovat žádné odůvodnění, nemůže Ministerstvo vnitra jako dozorový orgán žádným způsobem kontrolovat, zda k uvedeným kritériím zastupitelstvo skutečně přihlédlo. Mezi další kritéria relevantní při rozhodování mohou patřit aktuální intenzita investiční činnosti obce, intenzita kulturního života v obci nebo počet osob ochotných se do činnosti v zastupitelstvu zapojit.
Ačkoliv to žádné ustanovení zákona o obcích výslovně neukládá (narozdíl § 99 odst. 3 zákona o obcích pro radu obce a § 118 odst. 2 zákona o obcích pro výbory zastupitelstva obce), je dobrou praxí stanovit počet členů zastupitelstva jako lichý. V lichém počtu členů zastupitelstva bývá obvykle snazší zformovat většinu pro přijetí usnesení, neboť při přítomnosti všech členů na zasedání nehrozí zablokování rozhodování vinou rozdělení zastupitelů do dvou názorově oponentních stejně početných skupin.
Bez zajímavosti není, že v případě všech obcí včetně těch nejmenších komentované ustanovení umožňuje, aby měly 15 alespoň členů zastupitelstva, a tím pádem byla v obci zřízena i rada obce. Při zkušenosti z některých obcí s malým zájmem o působení v zastupitelstvu lze de lege ferenda uvažovat o změně minimálního počtu zastupitelů v nejmenších obcích na tři.[1]
Zařazení obce do kategorie podle odstavce 1
Odstavec 3 komentovaného ustanovení určuje, že pro zařazení obce do kategorie pro stanovení počtu zastupitelů je rozhodující počet obyvatel k 1. lednu roku, v němž se konají volby. Vzhledem k tomu, že podle § 67 zákona o obcíchzastupitelstvo stanovuje počet svých členů vždy na celé čtyřleté volební (funkční) období, je v tomto kontextu relevantní kalendářní rok, v němž se konají „řádné“ volby do všech zastupitelstev obcí (od r. 2026 se volby budou konat vždy v prvním celém týdnu měsíce října příslušného roku), bez ohledu na konání nových voleb nebo dodatečných voleb v jednotlivých obcích.
Komentované ustanovení neurčuje, z kterého zdroje se údaj o počtu obyvatel obce čerpá – v úvahu přichází jednak registr obyvatel, jednak bilance obyvatel Českého statistického úřadu. Objektivně optimálním zdrojem je registr obyvatel podle § 16-23 zákona o základních registrech, v němž jsou v reálném čase vedeny údaje o občanech ČR a cizincích dlouhodobě pobývajících na území ČR včetně adresy místa pobytu. Ve prospěch tohoto zdroje dat svědčí rovněž fakt, že právě k 1. 1. kalendářního roku vydává Ministerstvo vnitra jako správce registru obyvatel informativní přehledy o počtu obyvatel v obcích (bilance obyvatel ČSÚ je zpracovávána k 31. 12.).
Rozhodnutí zastupitelstva a jeho zveřejnění
Zastupitelstvo o počtu členů rozhoduje (tak jako ve všech ostatních věcech) usnesením, k jehož přijetí je podle § 87 zákona o obcích potřeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva. Toto usnesení může být podle § 67 zákona o obcích přijato nejpozději 85 dnů přede dnem voleb, respektive před prvním dnem voleb (viz. § 3 odst. 3 zákona o volbách do zastupitelstev obcí). K pozdějšímu stanovení počtu členů nelze přihlédnout a uplatní se pravidlo stanovené odstavcem 4 komentovaného ustanovení (viz. níže).
Vzhledem k tomu, že počet členů má významné důsledky jak v rámci volebního systému (skládání kandidátek, přidělování mandátů na základě výsledků voleb), tak pro strukturu obecních orgánů (v obcích s méně 15 členy zastupitelstva se nezřizuje rada obce a její pravomoci se dělí mezi starostu a zastupitelstvo),[2] ukládá odstavec 2 komentovaného ustanovení obci povinnost informaci o počtu členů zastupitelstva, který bude v následujícím volebním období volen, nejpozději do 2 dnů po jeho stanovení oznámit na úřední desce. Právě na úpravu úřední desky v § 26 správního řádu odkazuje poznámka pod čarou č. 3b. Vedle toho může obec informaci zveřejnit způsobem v místě obvyklým, tj. např. vyvěsit na plakátovacích vývěskách, vyhlásit obecním rozhlasem apod.
Řádné a včasné nezveřejnění informace o počtu členů zastupitelstva je porušením zákona, nezakládá však neplatnost předmětného usnesení zastupitelstva a neproblematizuje stanovený počet, neboť zájemci z řad veřejnosti mohou informaci poměrně jednoduše na základě vlastní aktivity (nahlédnutím do zápisu ze zasedání zastupitelstva, žádostí podle zákona o svobodném přístupu k informacím) zjistit.
Pro případ, že zastupitelstvo počet členů zastupitelstva ve stanovené lhůtě aktivně neurčí, bude na základě odstavce 4 komentovaného ustanovení stejný jako v končícím volebním období. Toto pravidlo se bude aplikovat též v případě, kdy zastupitelstvo obce stanoví počet členů zastupitelstva v rozporu s odstavcem 1 komentovaného ustanovení (mimo rozmezí dané počtem obyvatel obce), neboť i v takovém případě platí, že zastupitelstvo neurčilo počet členů v souladu se zákonem, jak výslovně vyžaduje § 67 zákona o obcích (a jak by i bez této výslovné úpravy vyplývalo ze systematiky zákona).
S ohledem na zmíněnou důležitost informace o počtu členů zastupitelstva by i v případě, že bude počet členů na základě odstavce 4 komentovaného ustanovení stejný jako v předchozím volebním období, měla být informace o počtu zveřejněna na úřední desce a případně dalšími vhodnými způsoby, a to do 2 dnů po vypršení lhůty pro stanovení počtu kandidátů – právě okamžikem vypršením lhůty je již počet členů zastupitelstva na příští volební období stanoven najisto a není ho možné ho nijak změnit.
Rozhodnutí o počtu členů zastupitelstvo nově vzniklé obce
Odstavec 5 komentovaného ustanovení řeší případy, kdy dochází ke vzniku nové obce, městské části či městského obvodu, a je potřeba stanovit počet členů nově vznikajícího zastupitelstva.
Takovými případy jsou sloučení obcí podle § 19 zákona o obcích, při němž dvě nebo více obcí zaniká a namísto nich vzniká nová obec, která je právním nástupcem všech slučovaných obcí, oddělení části obce od existující obce ve smyslu § 21 zákona o obcích, a zřízení městského obvodu nebo městské části statutárního města ve smyslu § 20 zákona o obcích. Odstavec 5 komentovaného ustanovení se naopak netýká případů připojení obce k jiné obci, neboť v obci, k níž se připojila jiná obec, pokračuje činnost dosavadního zastupitelstva.
Počet členů zastupitelstva nové obce stanovuje Ministerstvo vnitra. Počet členů nové městské části a nového městského obvodu pak magistrát příslušného územně členěného statutárního města, přičemž je výslovně stanoveno, že tento úkon činí v přenesené působnosti, tedy jako výkon státní správy.
Pro Ministerstvo vnitra a magistrát platí při stanovení počtu členů zastupitelstva stejná pravidla, jako pro stanovení počtu členů zastupitelstvem, tj. povinnost respektovat početní rozmezí pro jednotlivé kategorie obcí a zohlednit počet obyvatel a velikost území obce/městské části/městského obvodu.
[1] Obdobně § 11 odst. 3 slovenského zákona č. 369/1990 Zb., o obecnom zriadení
[2] Svejkovský J., Polčák S., Průša L. a kol. Právo pro obce. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2023, s. 102-103.